top of page

शोध परिणाम

61 items found for ""

  • ITR-1 - File your Income Tax Return at Karrtax.in

    ITR 1 Form Filing Online आयटीआर 1 फॉर्म [सहज] एआयआर 2020-22 भरते तू निवड कर फक्त फॉर्म १ 16 असून इतर काही उत्पन्न नाही? आता फॉर्म 16 अपलोड करा! येथे फॉर्म 16 अपलोड करा आपल्याकडे फक्त 16 नसल्यास इतर उत्पन्नाशिवाय اور रु. 399 इथे क्लिक करा उत्पन्नावर आधारित इतर आयटीआर -1 योजना मूलभूत आयटीआर - 5 लाखांपेक्षा कमी उत्पन्नासाठी 1 रु. 299 आता प्रारंभ करा मानक आयटीआर - 1 उत्पन्नासाठी 10 लाखांपेक्षा कमी परंतु 5 लाखांपेक्षा जास्त रु. 499 आता प्रारंभ करा प्रीमियम आयटीआर - १० लाखांपेक्षा अधिक उत्पन्नासाठी रु. 899 आता प्रारंभ करा ITR - 1 Pricings आयटीआर 1 म्हणजे काय? निव्वळ एकूण उत्पन्न २,500०००० पेक्षा जास्त असलेल्या कोणत्याही व्यक्तीने आयकर विवरणपत्र म्हणजे आयटीआर भरावे लागते कोणत्याही आर्थिक वर्षात. आयटीआर १ एफिलिंगसाठी एकूण एकूण उत्पन्नाचा विचार केला पाहिजे आणि एकूण उत्पन्न नव्हे. आयकर कायद्याच्या सहाव्या अधिनियमान्वये काही पात्र वजावटी आहेत जसे की कपात यू / एस C० सी, D० डी, E० ई, G० जी इ. निव्वळ उत्पन्न किंवा एकूण उत्पन्नावर येण्यासाठी एकूण निव्वळ उत्पन्नामधून कमी केली जाते. वर्षभरात एकूण उत्पन्न २.. लाखांपेक्षा कमी असले तरी आयकर भरणे अनिवार्य आहे जर ते आयकरच्या सहाव्या अध्यायातील वजावटीनंतर असेल. اور उदाहरणार्थ, जर एखाद्या व्यक्तीचे एकूण उत्पन्न .3,50०,००० रुपये असेल आणि अध्याय व्हीआयए अंतर्गत पात्र वजावटी रू. 100000, व्यक्तीची निव्वळ उत्पन्न फक्त 250000 रुपये असेल. त्याला अद्याप आयकर विवरण भरणे आवश्यक आहे कारण त्याचे एकूण उत्पन्न २,500०००० पेक्षा जास्त आहे. ITR - 1: FAQ Introduction to ITR-1 -What is ITR-1 ? Under Indian Income Tax laws, there are at present seven (7) ITRs prescribed for E-filing. The Income Tax Return filing is completely online and only E-filing of ITR is accepted now. There is no manual filing of ITR anymore.Click on the given chat button in the bottom right corner to fill out ITR 1 (Income Tax Return form) without any hassle. efile ITR1 Income Tax Return For AY 2023-24 ​ The Seven ITR prescribed for E-filing are based on Income Source and total income. The basic ITR is ITR-1 which is also known as Sahaj due to its simplicity. ​ It is only 3 page ITR which is applicable for Resident Individuals (not being not-ordinarily residents) having total income upto Rs.50 lakhs only. The Income Source should be Salaries, one house property and other sources and also agriculture income upto Rs.5000 only. It is also not for any Individual who is a director in a company or is a shareholder of unlisted companies or where TDS has been deducted u/s 194N or if income tax is deferred under ESOP. कोण आयटीआर 1 दाखल करू शकतो पात्रता आर्थिक वर्षात खालील स्त्रोतांकडून lakhs० लाख रुपयांपेक्षा कमी उत्पन्न असणार्‍या व्यक्तींनी आयटीआर -१ (सहज) फॉर्म भरावा: पगार / निवृत्तीवेतन एक घर मालमत्ता (ज्या घरात त्या प्रकरणांचा समावेश नाही मालमत्तेचे नुकसान पुढे आणले आहे मागील वर्षे): इतर स्त्रोत (परंतु जिंकून मिळवलेल्या उत्पन्नाचा समावेश नाही लॉटरी किंवा रेस घोडे) रु. 5000 / - फक्त कोण आयटीआर 1 दाखल करू शकत नाही - निर्दोषपणा खालील प्रकरणांमध्ये आयटीआर -1 फॉर्म दाखल केला जाऊ शकत नाही: जर उत्पन्न रू. 50 लाख जर कृषी उत्पन्न रु. 5,000 जर भांडवली नफा असेल तर व्यवसाय किंवा व्यवसायातून उत्पन्न असल्यास एकापेक्षा अधिक घरांच्या मालमत्तेतून उत्पन्न असल्यास एखादी व्यक्ती कंपनीचा संचालक असेल तर असूचीबद्ध इक्विटी शेअर्समध्ये कोणतीही गुंतवणूक असल्यास जर एखाद्या व्यक्तीची मालमत्ता मालकीच्या मालकीची असेल किंवा तिची भारताबाहेरील आर्थिक आवड असेल किंवा भारताबाहेर स्थित खात्यावर सही असेल तर एखादी व्यक्ती एनआरआय असल्यास किंवा सामान्यपणे रहिवासी नसल्यास आयटीआर -1 भरण्यासाठी आवश्यक कागदपत्रे वेतन स्लिप / पगार प्रमाणपत्र / फॉर्म -16 एफडीआर व्याज / पोस्ट ऑफिस व्याज यासारख्या अन्य स्रोतांकडून झालेल्या उत्पन्नाचा पुरावा फॉर्म १A ए - इतर स्रोतांकडून मिळणार्‍या उत्पन्नावर टीडीएस कपात केल्यास एलआयसी, पीपीएफ, पीएफ, ईएलएसएस, ट्यूशन फी इ. सारख्या कर-बचतीच्या गुंतवणूकीचे पुरावे. कलम D० डी ते U० यू अंतर्गत वजावटी असल्यास असल्यास बँक / इतर कोणत्याही संस्थेचे गृह कर्ज विवरण आधार क्रमांक पॅन क्रमांक आयटीआर -1 ऑनलाइन भरण्याचे प्रकार आयटीआर - 1 आयकर विभाग ऑनलाइन पोर्टलवर थेट आयटीआर -1 ऑनलाईन फॉर्म भरून आणि पोर्टलवर तो अपलोड करून ऑनलाईन दाखल केला जाऊ शकतो. اور पोर्टलवर एक्सएमएल फाइल अपलोड करून देखील ते दाखल केले जाऊ शकते. एक्सएमएल फाइल अपलोड केल्यानंतर तीच ई-सत्यापित करणे आवश्यक आहे. सत्यापन मोड एकतर इलेक्ट्रॉनिक किंवा सीपीसी, बेंगलुरूला पोस्टद्वारे पाठविण्याद्वारे असू शकतो. اور ऑनलाईन दाखल केलेल्या आयटीआर -1 पडताळणीच्या दोन पद्धती आहेत. प्रथम ई-पडताळणीद्वारे आहे जे बँक खाते आणि डिमंत खाते ई-ओटीपीद्वारे आधार ओटीपीद्वारे असू शकते. اور आयटीआर ई-पडताळणी कशी करावी 1 येथे क्लिक करा اور इतर पद्धत आयटीआर -१ ऑनलाईन दाखल केल्यानंतर निर्माण झालेल्या कबुलीजबाबात शारीरिकरित्या स्वाक्षरी करीत आहे आणि ती भरल्यानंतर १२० दिवसांच्या आत सीपीसी-बेंगलुरूला पोस्टद्वारे पाठवते. اور 80 वर्षांपेक्षा जास्त वयाच्या ज्येष्ठ नागरिकांना ऑनलाईन आयटीआर -1 दाखल करण्यापासून सूट देण्यात आली आहे. म्हणजेच ते संबंधित आयकर विभागात कागदाच्या पद्धतीने ते दाखल करू शकतात. اور इतरांसाठी ऑनलाईन भरणे अनिवार्य आहे. आयटीआर -1 फॉर्म डाउनलोड Old Tax Regime vs. New Tax Regime Old Vs. New (Applicability for Asst. Yr. 2023-24) The E-filing for the Asstt. Yr.2023-24 is starting soon. Let us understand the Old tax regime and new tax regime and what is the procedure to adopt the same. ​ Old Tax Regime : ​ For the Asstt. Yr.2023-24 (which was for A.Yr.2022-23 also), the default tax regime is Old Tax regime. i.e. you will have to adopt and choose a new tax regime if you want to be taxed as per that regime. Under the Old tax regime, all the deductions such as standard deductions, deductions from house property, and deductions under chapter VIA of the Income Tax Act such as 80C, 80D, 80E, 80G, etc. will be available. ​ The Tax slab under the Old tax regime will be as under : Income Range Tax Rate Upto Rs. 2.5 lacs Nil Rs. 2.5 lacs to 5 lacs 5% Rs. 5 Lacs to 10 Lacs 20% Above 10 Lacs 30% Plus there will be surcharges etc. as per the Act. ​ New Tax Regime ​ Under the New tax regime, the tax slabs and rate of tax are different. However, there are no deductions available such as standard deduction from salary, deductions from House property, deductions under chapter VIA etc. i.e. tax will have to be paid on total income without deductions. ​ The Tax slab under the New tax regime is as under : Above Rs. 15 lacs 30% Rs. 12.5 lacs to Rs. 15 lacs 25% Rs. 10 lacs to Rs. 12.5 lacs 20% Rs. 7.5 lacs to Rs. 10 lacs 15% Rs. 5 lacs to Rs. 7.5 lacs 10% Rs. 2.5 lacs to Rs. 5 lacs 5% Upto Rs.2.5 lacs Nil Plus there will be surcharges etc. as per the Act. ​ Which is Better: Old or New Tax Regime? ​ The decision to choose the old tax regime or the new tax regime depends on whether you have investments under Chapter VIA and other deductions such as house property interest etc. The same is also based on the fact as how much is your total income. ​ The calculations have to be done under both regime and then it can be decided as to which scheme is better. ​ You can connect to our tax experts to help make this decision. ​ ​ Which Regime is suitable for you? For Salaried & other Income taxpayers, the option to choose new tax regime is available at the time of filing of ITR and in the ITR form only the option can be exercised. The option can be changed year to year i.e. it can be switched from old to new and vice versa every year depending on the benefits. However, in the case of taxpayers having a business income, the option has to be exercised before filing ITR through the separate filing of Form 10IE. The option once exercised can be changed once only. Understanding Form 10IE ​ Is it mandatory to file form 10ie for salaried employees? Ans: No Form 10IE for Salaried Employees is not required to be filed. Ans: There is an option in ITR-1 to select new tax regime Form 10IE to be filed every year? Ans: No it has to be filed once and then option can be continued unless the same has to be withdrawn. One important thing to note here is that the filing of Form 10IE should be done before the due date of filing of Income tax return i.e. 31st July in case of non-audited cases and 31st Oct. in case of audited cases. If the option is exercised after the original due date of filing of ITR, the same will not be granted and the tax will be levied under the old tax regime only. Income Tax Return Form 1 Here we will discuss the details required to be filled in ITR-1 form. ​ PART-A - GENERAL INFORMATION ​ Part A of the ITR-1 contains some general information such as Name, PAN, Date of birth, Mobile No. , Email ID, Aadhar No., type of filing, nature of Employment, whether the filing id original or revised, whether the filing is u/s 139 i.e. on time or belated etc. Also it asks whether you are opting for New Tax Regime u/s 115BAC. ITR 1 Nature of Employment is the most important here. ​ PART B - GROSS TOTAL INCOME ​ Part B consists of Income details in respect of Salaries, one house property and income from other sources. Only basic informations are required to be entered and no detailed information is needed.It does not ask for Employer details, details of House Property addresses etc. Simply the Income details are to be added. PART C - DEDUCTIONS AND TAXABLE TOTAL INCOME Part C consists of all the deductions claimed from the Gross Total Income. Here also the amount of deductions such as 80C, 80D, 80G etc. has to be filled and no further details are asked. Here Exempt Income (if any) has to be filled also. PART D -COMPUTATION OF TAX PAYABLE Here, the total tax payable and the Rebates and relief under 87A and 89 are to be filled. It also contains columns for Interest u/s 234A, B & C and also late fee payable u/s 234E. The total taxes paid coloumn is pre-filled and the net tax payable/refund is auto calculated. PART - E OTHER INFORMATION Under PART E, the details of all the bank accounts maintained by the taxpayer has to be provided (excluding the dormant accounts). Out of the all bank accounts, one bank account has to be nominated for Refund (if any). SCHEDULE IT - DETAILS OF ADVANCE AND SELF ASSESSMENT TAX ​ In this Schedule the details of Tax challan paid by way of Advance Tax and Self Assessment Tax has to be filled up. ​ SCHEDULE TDS - DETAILS OF TDS/TCS AS PER FORM 26AS ​ Here, the complete details of TDS/TCS as per Form 26AS/27D has to be filled up. ​ VERIFICATION ​ The last part is verification which has to be done either through digital signature or other modes such as Aadhaar OTP etc. If no such modes are available, then the filed ITR has to be physically signed and send to CPC-Bangluru within 30 days of e-filing. पगाराबद्दल अधिक जाणून घ्या पगाराच्या उत्पन्नाबद्दल सर्व बेअर अॅक्टसह पगाराशी संबंधित आयकरातील सर्व संबंधित तरतुदी आणि त्यावरील तपशीलवार वर्णन अधिक जाणून घ्या HRA घरभाडे भत्ता हा एक महत्त्वाचा भत्ता आहे ज्यावर भाडे भरणाऱ्या पगारदार कर्मचाऱ्यांकडून सूट म्हणून दावा केला जाऊ शकतो. याबद्दल सर्व येथे - अधिक जाणून घ्या मानक कपात आयकर अधिनियम, 1961 च्या कलम 16 नुसार, वेतन उत्पन्नातून तीन प्रकारच्या कपातीला परवानगी आहे जी मानक वजावटीच्या शीर्षकाखाली येते. अधिक जाणून घ्या रजा पगाराची करयोग्यता सेवानिवृत्तीच्या वेळी लिव्ह एन्कॅशमेंट करपात्र असू शकते - अधिक जाणून घेऊ इच्छिता? - हे वाच अधिक जाणून घ्या फॉर्म 16 प्रत्येक नियोक्त्याने आर्थिक वर्षाच्या अखेरीस पगाराचा टीडीएस रिटर्न भरावा लागतो आणि प्रत्येक कर्मचाऱ्याला फॉर्म 16 प्रदान करावा लागतो ज्यांचे टीडीएस स्त्रोतावर कापले गेले आहेत. अधिक जाणून घ्या वेतन थकबाकी सवलत पगारदार कर्मचाऱ्यांना वेगवेगळ्या वर्षांची थकबाकी मिळते हे सामान्य आहे. थकबाकी एका विशिष्ट वर्षात कराचा अतिरिक्त भार टाकते. प्राप्तिकर 89 च्या थकबाकीची सवलत कशी मिळवावी - जाणून घेऊया अधिक जाणून घ्या ग्रॅच्युइटीची करयोग्यता ग्रॅच्युइटी ही कर्मचार्याला दिलेली एकरकमी रक्कम आहे जी एखाद्या संस्थेत 5 वर्षांची सेवा पूर्ण करतेवेळी देय आहे ... अधिक जाणून घ्या तुम्हाला ITR दाखल करा - 1 आता! तुम्ही पगारदार आहात का? कर तज्ञांच्या मदतीने पगारासाठी तुमचा ITR - 1 दाखल करा! आता फाइल करा Steps to File Nil ITR without Form 16 ​ Filing a Nil Income Tax Return (ITR) without Form 16 is a simple process. Here are the steps: Visit the Income Tax e-Filing Portal: Go to the official Income Tax Department's e-filing portal (https://www.incometax.gov.in/). ​ Login or Register: If you're a registered user, log in with your credentials. If not, you'll need to register and create an account. ​ Choose the Appropriate ITR Form: Select the relevant salaried employee ITR form for your income source. In most cases, individuals with only salary income can use ITR1 (Sahaj). ​ Fill in Personal Information: Enter your personal details such as name, PAN (Permanent Account Number), date of birth, and contact information. ​ Declare Nil Income : In the income details section, declare your income as zero or nil for the assessment year you're filing for. Ensure that you accurately report all income sources, including any exempt income if applicable. ​ Claim Deductions (if any): If you have eligible deductions under Section 80C, 80D, or other sections, you can claim them even if your income is nil. ​ Verify the Information: Carefully review all the information you've entered to ensure its accuracy. Submit Your ITR: After confirming that you have no tax liability, submit your Nil ITR. ​ Choose Verification Method: Select your preferred method of verification. You can use Aadhaar OTP, net banking, or send a physical copy of the ITR-V to the Centralized Processing Center (CPC) in Bangalore for manual verification. ​ Acknowledgment Receipt: After successful submission, you'll receive an acknowledgment receipt (ITR-V). If you opted for physical verification, print and sign this receipt. ​ Complete Verification (if applicable): If you choose physical verification, sign the printed ITR-V and send it to the CPC within 120 days of e-filing. The address is mentioned on the ITR-V. ​ Confirmation: Once your ITR is successfully verified, you will receive an acknowledgment from the Income Tax Department. Your Nil ITR is now filed. ​ Filing a Nil ITR is essential even if you have no taxable income, as it helps maintain compliance with tax regulations and can be useful for various financial transactions and proof of income in the future. Frequently asked questions Which ITR is best for me? Determining the best ITR (Income Tax Return) form for you depends on your specific financial situation. Here are some general guidelines: ITR 1 (Sahaj): If you have income from salary, one house property, and other sources like interest income or agricultural income (up to Rs. 5,000), ITR1 is suitable for you. ITR 2: If you have income from multiple sources, own multiple properties, or have capital gains, ITR 2 may be more appropriate. It's a comprehensive form for individuals and HUFs with more complex financial situations. ITR 3: If you are a business owner, partner in a firm, or have income from a profession, ITR 3 is designed for you. It covers income from business or profession and other sources. ITR 4 (Sugam): Small business owners, professionals, or freelancers with presumptive income can use ITR 4. It simplifies the taxation process for those eligible. ITR 5: Partnerships and LLPs (Limited Liability Partnerships) should use ITR 5 to report their income and financial details. ITR 6: Companies that are not claiming exemptions under Section 11 should file ITR 6. ITR 7: This form is for entities such as trusts, political parties, and educational institutions that need to file income tax returns. Is Karr Tax safe? Yes! Definetely! We are! 1. Your Data is yours! So, it is never given to anyone else than our safe team 2. The payment method is fully secured and managed by India's No. 1 payment gateway: Razorpay! 3. Our website is 100% SSL secured. No Hackers, No worries! Who will file my IT return? Your ITR is filed by Tax Experts who have more than 20 years of experience! What is Form 16? Every Salaried Employee whose total income after all eligible deductions under income tax act exceeds the maximum amount not chargeable to tax is required to get their tax deducted from their employers as per their eligible tax slabs. Thus the employer has to deduct tax at source from income of every employee whose total income is chargeable to tax and has to deposit the TDS so deducted into the Govt. Account. Every Employer has to file TDS return of salary at the end of the Financial year and has to provide the Form 16 to every employee whose TDS has been deducted at Source. What is ITR 1? ITR 1, or Income Tax Return 1, is a tax return form in India used by individual taxpayers to report their income, including salary, and file their income tax returns with the Income Tax Department. It is commonly known as the Sahaj form and is applicable to salaried individuals with income up to a certain threshold. How to Fill ITR Online? To fill ITR online, follow these steps: Visit the official Income Tax Department website. Register or log in to your account. Select the appropriate ITR form (e.g., ITR 1). Fill in your income details, deductions, and other required information. Verify the data and submit your return. Generate and save the acknowledgment for future reference. Still confused about how to file ITR 1 online? If you have not understood clearly about filing ITR 1 online then you can chat by clicking on the button in the bottom right. How to Understand the Nature of Employment in ITR? Understanding the nature of employment in ITR involves categorizing your source of income correctly. For salaried employees, this typically falls under the "Salary" head. Ensure you accurately report details about your employer, income earned, allowances, and deductions while filling out the ITR form. Is Form 10IE Mandatory for Salaried Employees? ​ No, Form 10IE is not mandatory for all salaried employees but itr 1 for salaried employees is must. It is a voluntary form used to declare additional income sources, deductions, or investments that are not covered under your regular salary income. Salaried employees can use it to claim deductions not considered by their employer. Download form 10ie by clicking on the link above. व्हिडिओ-आयटीआर -1 फाइलिंग मार्गदर्शक

  • Contact Us | Karr Tax

    Please wait while we load this for you... Contact us: News आमच्याशी संपर्क साधा ऑनलाईनइंडीटाक्सिफिलिंग्ज.नेट - नावाप्रमाणेच एक ऑनलाइन पोर्टल आहे ज्यायोगे व्यक्ती आणि व्यवसायाला त्यांचे कर परतावा दाखल करण्यात मदत होईल म्हणजेच आयकर, जीएसटी, टीडीएस आणि त्यासंबंधित प्रकरणात सल्लामसलत करण्यास. आम्ही वरील क्षेत्राशी संबंधित होस्ट व्हॅल्यू अ‍ॅड सर्व्हिसेस देखील ऑफर करतो. आम्ही पूर्णपणे ऑनलाईन पोर्टल आहोत म्हणजेच कार्यालय किंवा आवारात प्रत्यक्ष भेट देण्याची गरज नाही आणि त्यामुळे वेळ व किंमत कमी होईल. फक्त आमच्या पोर्टलवर कागदपत्रे अपलोड करा किंवा त्यांना ईमेल / व्हॉट्सअॅप करा, फी ऑनलाईन भरा आणि ते पूर्ण झाले. आमची चार्टर्ड अकाउंटंट्सची कार्यसंघ सुलभतेने आणि सोईने कार्य करण्यात आपल्याला मदत करेल. اور प्रत्यक्ष आणि अप्रत्यक्ष कर क्षेत्रातील तज्ञांच्या मदतीने आणि सल्ल्यानुसार संपूर्ण प्रक्रिया सोपी आणि खर्चिक होईल. आम्ही आपल्या समाधानाची हमी देतो. اور कोणत्याही क्वेरी / मदतीसाठी किंवा सल्ल्यासाठी तुम्ही खाली दिलेला फॉर्म भरू शकता आणि आम्ही तुम्हाला मदत करण्यास तयार आहोत. कोणत्याही क्वेरी / मदत / सूचनांसाठी आम्हाला कॉल करा / व्हाट्सएप करा 91-8955833830 संपर्क आम्हाला ईमेल करा ऑनलाइनइंडीटाएक्सफाईलिंग्ज @ gmail.com येथे कागदपत्रे पाठवा docs@onlineindiataxfilings.net आयकर संबंधित itr@onlineindiataxfilings.net जीएसटी संबंधित gst@onlineindiataxfilings.net आमच्याशी गप्पा मारा चॅट बटणावर क्लिक करा संपर्क Offline payment आमचे नोंदणीकृत कार्यालय ऑनलाईन इंडिया टॅक्स फाइलिंग बी -4, तिसरा मजला बापू बाजार उदयपुर (राज.) 313001 आमच्या बँकेचा तपशील बँकेचे नावः आयसीआयसीआय बँक लि. खाते क्रमांक: 693605600940 खात्याचे नाव: ऑनलाईन इंडिया टॅक्स फाइलिंग आयएफएससी कोड: आयसीआयसी 10006936 आमची शिक्षण केंद्रे आयकर शिक्षण केंद्र जीएसटी शिक्षण केंद्र टीडीएस लर्निंग सेंटर

  • Place of Supply of Goods under GST | Karr Tax

    जीएसटी अंतर्गत वस्तूंचे पुरवठा करण्याचे सर्व ठिकाण जीएसटीमध्ये जीएसटी लागू करण्यासाठी पुरवठा हे एक महत्त्वाचे निकष आहे म्हणजेच सीजीएसटी, एसजीएसटी किंवा आयजीएसटी एखाद्या विशिष्ट व्यवहारामध्ये आकारला जाईल की वस्तूंचा पुरवठा पुरवठ्याच्या जागेवर अवलंबून असतो. वस्तूंचा पुरवठा आणि सेवा पुरवठा या दोन्ही बाबतीत हे संबंधित आहे. तथापि, आम्ही येथे केवळ जीएसटी अंतर्गत वस्तूंच्या पुरवठ्याच्या जागेवर चर्चा करू. اور दोन प्रकारचे व्यवहार आहेत ज्यासाठी वस्तूंच्या पुरवठ्याचे ठिकाण कर आकारण्यायोग्य आहे हे निर्धारित करण्यासाठी संबंधित आहे. (१) आयात आणि निर्यातीच्या बाबतीत (२) घरगुती व्यवहार झाल्यास اور आम्ही या प्रत्येकावर एक-एक चर्चा करू. اور १. सीमापार व्यवहारांच्या बाबतीत पुरवठा ठिकाण म्हणजेच आयात व निर्यात اور (अ) आयात झाल्यास पुरवठा करण्याचे ठिकाण اور कलम 11 नुसार, आयातीच्या बाबतीत पुरवठा करण्याचे ठिकाण हे आयातदाराचे स्थान आहे. اور उदा. श्री. अमित, राजस्थानमधील जयपूर येथे अमेरिकेहून माल आयात करतात. या प्रकरणात, आयातदाराचे स्थान राजस्थान आहे आणि म्हणूनच पुरवठा करण्याचे ठिकाण फक्त राजस्थान असेल. तथापि आयातीमध्ये आयजीएसटी सर्व व्यवहारांवर लागू आहे परंतु आयजीएसटीच्या महसुली वाटाच्या उद्देशाने कराचा काही भाग राजस्थानला जाईल. (ब) निर्यातीच्या बाबतीत पुरवठा करण्याचे ठिकाण اور निर्यातीच्या बाबतीत वस्तूंच्या पुरवठ्याचे ठिकाण हे भारताबाहेरील स्थान असेल. तथापि, जीएसटी अंतर्गत निर्यात शून्य-रेट केली आहे. اور २. देशांतर्गत व्यवहाराच्या बाबतीत म्हणजेच भारतात اور घरगुती व्यवहाराच्या बाबतीत पुरवठ्याचे स्थान अधिक संबंधित आहे कारण हे निश्चित करते की विशिष्ट व्यवहारावर सीजीएसटी / एसजीएसटी किंवा आयजीएसटी आकारले जायचे की नाही. यापुढे पाच व्यापक श्रेणींमध्ये विभागले गेले आहेत: اور (अ) पुरवठ्यामध्ये वस्तूंच्या हालचालींचा समावेश आहे: اور जर वस्तू पुरवठ्यात वस्तूंच्या हालचालींचा समावेश असेल तर जेव्हा पुरवठा करणार्‍यास वस्तू पुरवठ्यासाठी वस्तूंचे स्थानांतरण थांबते तेव्हा वस्तूंचे स्थान असेल. अशा प्रकारे वस्तू पुरवठा करण्याचे स्थान निर्धारित करण्यासाठी येथे पुरवठादार किंवा प्राप्तकर्त्याचे स्थान संबंधित नाही. केवळ संबंधित गोष्ट अशी आहे की ज्या ठिकाणी प्राप्तकर्त्यास वितरण करण्यासाठी वस्तूंची हालचाल थांबते. اور (ब) व्यवहार करण्यासाठी बिल ते शिप टू व्यवहार असल्यास اور अशी उदाहरणे आहेत जेव्हा एखाद्या विशिष्ट पुरवठादारास खरेदीदाराकडून ऑर्डर मिळते परंतु खरेदीदाराने वस्तूंचे वितरण करण्याऐवजी पुरवठादारास वस्तू तृतीय पक्षाकडे पाठविण्यास सांगितले. अशा प्रकारच्या व्यवहारांमध्ये, पुरवठा करण्याचे ठिकाण नेहमीच आरंभिक खरेदीदार म्हणजेच वास्तविक खरेदीदाराचे असेल, आणि ज्यांच्याकडे वस्तूंचे वितरण केले गेले आहे अशा तिसर्‍या व्यक्तीकडे नाही. या प्रकारच्या व्यवहारास व्यवहारांकडे पाठविण्याचे बिल असे म्हटले जाते ज्यात बिलिंग प्रारंभिक खरेदीदारास दिले जाते आणि खरेदीदाराच्या सूचनेनुसार वितरण किंवा शिपमेंट दुसर्‍या व्यक्तीस दिले जाते. उदाहरणाच्या मदतीने वरील संकल्पना समजू या: اور मुंबईचे श्री. रमेश यांना राजस्थानच्या श्री सुरेश कडून 100 मोबाइल फोनची ऑर्डर मिळाली आहे. श्री. रमेश यांना चेन्नईचे श्री मोहन यांच्याकडे हा माल पोचवण्याचे निर्देश श्री. اور येथे दोन व्यवहार गुंतलेले आहेत: اور १. श्री. रमेश आणि श्री. सुरेश यांच्यात व्यवहार रमेश आणि सुरेश यांच्यातील व्यवहार हा आंतरराज्यीय व्यवहार असेल कारण श्री. रमेश हे महाराष्ट्रातील आणि श्री. सुरेश राजस्थानचे असतील. येथे श्री. रमेश श्री. सुरेश यांना पावत्या पाठवतील आणि आयजीएसटी चेन्नईचे श्री मोहन यांना दिले जात असले तरी त्यावर शुल्क आकारले जाईल. اور २. श्री. सुरेश आणि श्री. मोहन यांच्यात व्यवहार दुसरा व्यवहार राजस्थानचे श्री. सुरेश आणि चेन्नईचे श्री मोहन यांच्यात असेल ज्यामध्ये श्री. सुरेश श्री मोहन यांना पावत्या देतील पण श्री श्री रमेश यांच्यामार्फत हा माल थेट त्यांच्याकडे दिला जाईल. येथे श्री. सुरेश आयजीएसटी देखील घेतील कारण व्यवहार आंतरराज्यी आहे. اور (सी) वस्तूंची हालचाल नसताना اور जेव्हा पुरवठादार किंवा प्राप्तकर्त्याद्वारे वस्तूंची हालचाल होत नाही तेव्हा वस्तू पुरवठा करण्याचे स्थान प्राप्तकर्त्यास वितरणाच्या वेळी वस्तूंचे स्थान असेल. जेव्हा वस्तू अशा स्वभावाच्या असतात की जेव्हा माल हलविणे शक्य नसते तेव्हा पुरवठा देखील वस्तूंचे स्थान असेल. اور उदा. गुजरातच्या श्री. अनिमेश यांनी आपली पूर्व-स्थापित मशीनरी मध्यप्रदेशातील कारखान्यात बसविली आहे आणि ते दिल्लीच्या श्री रजनीश यांना विकले. या प्रकरणात, मशिनरी चालण्यायोग्य नसल्यामुळे आणि मध्य प्रदेशात स्थित असल्याने, पुरवठा करण्याचे ठिकाण मध्य प्रदेशात असेल आणि अनिजीशकडून आयजीएसटी शुल्क आकारले जाईल. اور (ड) साइटवर वस्तू स्थापित केल्यावर اور कलम (१) (डी) नुसार जेव्हा एखादी वस्तू साइटवर स्थापित केली जातात किंवा एकत्र केली जातात तेव्हा पुरवठा त्या ठिकाणी अशी स्थापना किंवा असेंब्लीचे ठिकाण असेल. اور उदाहरणार्थ, महाराष्ट्राचे श्री. नितीन यांनी बंगलोरमध्ये एक नवीन कार्यालय सुरू केले आणि दिल्लीच्या राज एंटरप्रायजेसना आपल्या नवीन कार्यालयात 25 संगणक बसविण्याचे आदेश दिले. या प्रकरणात, इंस्टॉलेशनचे ठिकाण बांगलोर आणि पुरवठादारांचे स्थान दिल्ली असल्याने, ही आयजीएसटी विक्री असेल. اور A. बोर्डावर सामान اور जेव्हा एखादे जहाज, विमान, रेल्वे किंवा बस यासह वाहतुकीवर सामान पुरविला जातो तेव्हा पुरवठा करण्याचे ठिकाण त्या ठिकाणी चढलेल्या जागेवर असेल. اور उदाहरणार्थ, श्री. सुनील बंगलोर ते दिल्ली या विमानाने प्रवास करीत आहेत. जहाज वर, तो पाण्याची बाटली विचारतो आणि तीच खरेदी करतो. बंगलोरहूनच पाण्याच्या बाटली फ्लाइटमध्ये चढली होती. या प्रकरणात, पुरवठा करण्याचे ठिकाण बांगलोर असेल आणि या प्रकरणात सीजीएसटी आणि एसजीएसटी शुल्क आकारले जाईल. اور आपला जीएसटी ऑनलाईन इंडीयटीएक्सएक्स फायलींग्ज.नेटवर सहजपणे परत करा इथे क्लिक करा

  • Coping with Income Tax Notices: A Guide to Types and Responses

    सहाय्य संबंधित टॅक्स सूचना जर तुम्हाला आयकर विभागाने कर परताव्याच्या विविध कारणांसाठी पाठवलेली नोटीस प्राप्त झाली असेल तर भारतात आवश्यक आयकर सूचना सहाय्य सेवा. सदोष परतावा १ 139 139 (२०१)) च्या सदोष रिटर्नसाठी तुम्हाला नोटीस मिळाली आहे का? रु .499 आता प्रारंभ करा मागणी / यू एस १33 (१) आपणास डिमांड नोटिस प्राप्त आहे / १ u3 (१) रु .499 आता प्रारंभ करा! दुरुस्ती यू / एस 154 आपण दुरुस्ती विनंती दाखल करू इच्छित आहात काय / 154 रु .499 आता प्रारंभ करा! आयटी रिटर्न संबंधित सर्व सूचना आयटी रिटर्न्स भरल्यानंतर आयटी विभागाकडून दोन सामान्य सूचना दिल्या जातातः اور १ 139 १ 139 (सदनिका) च्या सदोष परताव्याची सूचना २ / १ u3 (१) (अ) प्राइम-फेशिया mentsडजस्टमेंटची सूचना आयटी विभागाकडून इतर १ices not नोटीस दिल्या आहेत जसे की छाननी संबंधित नोटीस / कलम १33 (२), रिटर्न फाइलिंग नोटिस / १ /२ (१) इत्यादी. परंतु सध्या आम्ही सल्लामसलत आणि उपरोक्त दोन सूचनांशी संबंधित मार्गदर्शन व दुरुस्ती विनंती अर्ज १ u4. आम्ही आता त्या प्रत्येकावर चर्चा करूः 1. 139 (9) च्या दोषपूर्ण परताव्याची सूचना 1. Notice under Section 143(1) - Intimation Notice (Routine Communication) १ 139 १ 139 (सदनिका) च्या सदोष परताव्याची सूचना पुढील अटी पूर्ण न केल्यास उत्पन्न परत करणे सदोष मानले जाते: اور (अ) उत्पन्नाच्या प्रत्येक प्रमुख अंतर्गत परतावातील अनुबंध, स्टेटमेन्ट आणि स्तंभ, एकूण उत्पन्नाची गणना आणि एकूण उत्पन्न भरले गेले आहे اور (ब) परताव्यासह एकूण उत्पन्नाची गणना करण्याचे विधान असते اور (सी) परतावा ऑडिट अंतर्गत असेल तर त्याचा लेखापरीक्षण अहवाल यू.एस. ABAB ए.बी. किंवा अहवाल सादर केल्याचा पुरावा यासह असेल. اور (डी) परताव्यासह कर भरण्याचा पुरावा आणि टीडीएस आणि टीसीएस असल्यास काही असल्यास, اور (इ) खात्यांची नियमित पुस्तके ठेवल्यास परतावा मॅन्युफॅक्चरिंग, ट्रेडिंग आणि प्रॉफिट आणि लॉस अकाऊंटसह बॅलन्स शीट इ. اور (फ) खात्यांची नियमित पुस्तके न ठेवल्यास, परताव्यासह उलाढालीचे प्रमाण दर्शविणारी स्टेटमेन्ट दिलेली असते किंवा जसे की एकूण उत्पन्न, एकूण नफा, खर्च आणि व्यवसाय किंवा व्यवसायाचा निव्वळ नफा आणि ज्या आधारावर अशा रकमेची गणना केली गेली आहे आणि मागील वर्षाच्या अखेरीस एकूण भांडवली कर्जदार, स्वतंत्र कर्जदार, स्टॉक-इन-ट्रेड आणि रोख शिल्लक किती प्रमाणात आहेत याची माहिती दिली आहे. اور (छ) मालकी व्यवसाय किंवा व्यवसायाच्या बाबतीत, मालकांचे वैयक्तिक खाते; एखाद्या कंपनीच्या बाबतीत, व्यक्तींची किंवा व्यक्तींची संस्था असणारी, भागीदारांच्या किंवा सदस्यांची वैयक्तिक खाती; आणि एखाद्या कंपनीचे भागीदार किंवा सदस्याच्या बाबतीत, व्यक्तींचे किंवा व्यक्तीचे शरीर असणारी संस्था, त्याचे त्याचे वैयक्तिक खाते, फर्ममधील व्यक्ती किंवा व्यक्तींचे शरीर; اور (ज) जेथे निर्धारकाच्या खात्यांचे लेखापरीक्षण केले गेले असेल तेथे परताव्यासह लेखापरीक्षण नफा व तोटा खाते आणि ताळेबंद आणि लेखापरीक्षकाच्या प्रती आणि ज्यामध्ये निर्धारणाच्या किंमती लेखाचे लेखापरीक्षण केले गेले आहे त्यासह कंपनी अ‍ॅक्ट १ 6 66 च्या १ 3 B बी (१ 195 236 चा १) तसेच त्या कलमांतर्गत अहवाल; اور 2. 143 (1) (अ) प्रिम फासिया समायोजनाची सूचना २. प्राइम फॅशिया mentsडजस्टमेंटची सूचनाः कलम १33 (१) (अ) اور प्राप्तिकर अधिनियमाच्या कलम १33 (१) (अ) नुसार १ 139 १ u नुसार कोणताही परतावा भरला गेला असेल तर अशा रिटर्नवर प्रक्रिया केली जाईल आणि पुढील mentsडजस्ट केल्यावर मिळकत / तोटा मोजला जाईल: اور (i) परतीमध्ये कोणतीही अंकगणित त्रुटी; اور (ii) चुकीचा दावा, जर असा चुकीचा दावा परताव्याच्या कोणत्याही माहितीतून स्पष्ट झाला असेल; मागील वर्षी परत जे नुकसान हक्क सांगितला आहे विभाग 139 उप-कलम (1) अंतर्गत निर्दिष्ट देय तारीख पलीकडे खोलीत होते बंद ठेवले तर (iii) नुकसान disallowance दावा; (iv) ऑडिट अहवालात दर्शविलेल्या खर्चाची अनुमती न देणे परंतु परताव्यामध्ये एकूण उत्पन्नाची गणना करताना विचारात घेतले नाही; (v) कलम १० एए , -०-आयए , -०-आयएबी , -०-आयबी , -०-आयसी , -०-आयडी किंवा कलम -०-आयई अंतर्गत दावा कमी केल्याचे अनुमती न दिल्यास, परतावा पोट-कलमांतर्गत निर्दिष्ट तारखेच्या बाहेर दिले असल्यास. (१) कलम १ of; चे; किंवा اور परंतु वरील प्रमुखांखाली काही फेरबदल करण्यासाठी करदात्यास माहिती दिली जावी; اور कोणतीही समायोजन करण्यापूर्वी करदात्याच्या उत्तराचा विचार केला पाहिजे आणि days० दिवसांच्या आत उत्तर न मिळाल्यास समायोजन केले जाऊ शकते. اور 3. दुरुस्ती विनंती यू / एस 154 बर्‍याच वेळा असे होते की आयकर प्राधिकरण अर्थात सीपीसी किंवा प्राप्तिकर अधिका-यांनी दिलेल्या ऑर्डरमध्ये त्रुटी आली आहे. त्रुटी कदाचित काही चुकांमुळे असू शकते जी रेकॉर्डवर उघड आहे. اور या चुका / त्रुटी दूर करण्यासाठी प्राप्तिकर अधिनियमातील कलम १ u4 मधील चुका सुधारण्यासाठी प्राप्तिकर अधिकार्यास शक्ती देण्यात आली आहे. اور दुरुस्ती विनंती करदात्याद्वारे केली जाऊ शकते किंवा ती प्राप्तिकर प्राधिकरणाच्या सू मोटोद्वारे दुरुस्त केली जाऊ शकते. اور दुरुस्ती आदेशाची मुदत आर्थिक वर्षाच्या अखेरीस years वर्षे आहे ज्यात दुरुस्ती करण्याचा प्रयत्न करण्याचा अधिकार प्राधिकरणाद्वारे मंजूर केला जातो. आता सीपीसी, बेंगलुरुने दिलेल्या आदेशांच्या संदर्भात सर्व सुधारण विनंती फक्त आयटी वेबसाइटच्या ई-फाइलिंग पोर्टलद्वारे ऑनलाइन केल्या पाहिजेत. اور आपणास 143 (1) (अ) चुकीची असून सुधारित करणे आवश्यक आहे अशी कोणतीही ऑर्डर प्राप्त झाली आहे, कृपया आमच्याशी 91-8955833830 येथे संपर्क साधा किंवा ऑनलाईनइंडीटाएक्सफिलिंग्ज @ gmail.com वर ईमेल करा. اور आपण येथे माहिती ऑर्डर देखील अपलोड करू शकता. 4. Demand Notice under Section 156 When there are outstanding dues after assessment, the Income Tax Department issues a Demand Notice under Section 156. This notice specifies the amount payable, including taxes, interest, and penalties. Key points to note about this notice include: Timely payment is crucial to avoid further penalties and legal action. If the taxpayer disagrees with the demand, they can file an appeal with the Appellate Authority. It's essential for taxpayers to review the demand notice carefully, understand the components of the outstanding amount, and take appropriate action. Failing to address the demand can lead to additional financial liabilities. Being aware of these common types of income tax notices and understanding their implications is vital for taxpayers in India. Prompt and accurate responses, as well as seeking professional assistance when necessary, can help individuals and businesses effectively manage income tax notices and ensure compliance with tax laws. Strategies for Effectively Responding to Income Tax Notices To respond effectively: Understand the Notice: Carefully read and comprehend the notice to formulate a proper response. Seek Professional Assistance: Consider engaging a tax professional for guidance. Gather Comprehensive Documentation: Collect relevant documents to support your response. Respond Promptly: Adhere to response timelines to avoid penalties. Be Accurate and Complete: Ensure your response addresses all issues accurately. Maintain Open Communication: Communicate challenges or delays promptly. Consider Legal Options: Explore appeals if you disagree with the assessment. Keep Records: Maintain copies of all correspondence and documents. Stay Informed: Stay updated on tax laws and regulations. Seek Professional Review: Have a tax professional review your response. Be Patient: Notice resolution can take time; maintain patience. Learn from the Experience: Evaluate and implement improvements. Consider Professional Tax Planning: Engage in tax planning to prevent future notices The Significance of Seeking Professional Assistance Professional tax assistance offers several advantages: Expertise and Experience: Tax professionals specialize in resolving tax issues, providing accurate guidance and representation. Efficient Resolution: They analyze notices, identify issues, and develop effective strategies for timely resolution. Compliance and Accuracy: Professionals ensure responses comply with tax laws, minimizing errors and penalties. Peace of Mind: Outsourcing tax matters allows you to focus on other aspects of your life or business. Risk Mitigation: Professionals reduce the risk of mistakes in your response. Finding the Right Income Tax Notice Assistance Service Provider Selecting the right service provider is crucial: Expertise and Experience: Look for experienced professionals specialized in your type of notice. Reputation and Track Record: Check for positive reviews and successful resolutions. Transparent Pricing: Understand the cost and potential fees upfront. Communication: Choose providers who maintain open and responsive communication. Ethical Practices: Ensure ethical conduct and compliance with tax laws. Initial Consultation: Use the initial consultation to assess their approach and expertise. Case Study: Handling Income Tax Notices Here's a consolidated case study to show how taxpayers might encounter various types of income tax notices: 1. Mr. Rajesh, a salaried individual, filed his income tax return for the assessment year 2022. After filing, he received a notice from the Income Tax Department. ​ Scenario: Mr. Rajesh, a salaried individual, filed his income tax return for the assessment year 2022. Type of Notice: Notice under Section 143(1) - Intimation Notice Action Taken: Rajesh reviewed the notice and found that there were no discrepancies in his income and tax calculation. He agreed with the assessment and took no further action. Outcome: No further action was required as Rajesh's return was accepted as filed. 2. In another scenario, Ms. Priya, a self-employed professional, filed her income tax return for the assessment year 2023. However, she made an error in her tax calculation, resulting in an underpayment of taxes. Scenario: Ms. Priya, a self-employed professional, filed her income tax return for the assessment year 2023. Type of Notice: Notice under Section 139(9) - Defective Return Notice Action Taken: Priya received a notice indicating the defects in her return. She promptly corrected the errors and submitted the revised return within the specified timeframe. Outcome: The corrected return was considered valid, and Priya avoided penalties for the underpayment. In a different scenario, Mr. Sanjay, a business owner, filed his income tax return for the assessment year 2021. The department suspected undisclosed income based on financial transactions. 3. Scenario: Mr. Sanjay, a business owner, filed his income tax return for the assessment year 2021. Type of Notice: Section 148 Notice - Reopening of Assessment Action Taken: Sanjay received a Section 148 notice, indicating that his assessment was being reopened. He provided all requested information and documents to the Assessing Officer. Outcome: After a thorough assessment, the department determined additional tax liability, and Sanjay had to pay the outstanding amount along with penalties and interest. 4. In another scenario, Ms. Anjali, a freelance consultant, filed her income tax return for the assessment year 2022. The department decided to scrutinize her return in detail. Scenario: Ms. Anjali, a freelance consultant, filed her income tax return for the assessment year 2022. Type of Notice: Section 143(2) Notice - Scrutiny Assessment Action Taken: Anjali received a Section 143(2) notice, requesting various documents and details. She collaborated with a tax professional to prepare and submit the required documentation. Outcome: The scrutiny assessment concluded with no significant discrepancies, and Anjali's return was accepted as filed after a thorough examination. Lastly, a Demand notice showing unpaid dues was sent to Mr. Alok, a retired person with rental income. After reviewing the notice, he paid the outstanding amount within the specified timeframe, resolving the issue without further legal action. Received an Income Tax Notice? Relax! Our Experts are here to answer all your queries. Just connect with one below. आता प्रारंभ करा

  • TDS Form 27Q: A Comprehensive Guide

    FORM 27Q: Price List टीडीएस फॉर्म 27 क्यू परतावा तू निवड कर मानक अनिवासींना देय असलेल्या टीडीएस रु. 1499 आता प्रारंभ करा FORM 27Q: FAQ फॉर्म 27 क्यू टीडीएस टीडीएस रिटर्न फॉर्म २q क्विंटल ऑनलाईन एक टीडीएस रिटर्न आहे ज्यात कर अनिर्णित भारतीय (एनआरआय) भरलेल्या पैशांवर कपात करण्यात आलेल्या कर (कटावलेल्या) स्त्रोत (टीडीएस) चा तपशील आहे. अनिवासींना देय देय देय देण्याच्या बाबतीत टीडीएस त्यांना देय सर्व रकमेच्या बाबतीत वजा करणे आवश्यक आहे. प्राप्तिकर अधिनियम कलम १ 195 crib मध्ये नमूद केले आहे त्यानुसार अनिवासींना दिले जाणा on्या पेमेंट्सवर टीडीएस कपात करणे आवश्यक आहे. हा फॉर्म निश्चित तारखेस किंवा त्यापूर्वी तिमाही आधारावर सादर करणे आवश्यक आहे. यात वजा केल्या गेलेल्या पेमेंट्स आणि टीडीएस वजा केल्याची माहिती एनआरआयने वजा केल्या गेलेल्या एनआरआयला दिली आहे. भरण्यासाठी आवश्यक कागदपत्रे डीएंडक्टरचे वैयक्तिक तपशील जसे की टीएएन, पत्ता, मोबाइल नं. , ई - मेल आयडी टीडीएस चालान कपातीचा पॅन वजावट, भाडे, कमिशन, करार इत्यादींना कपातीस पैसे भरल्याचा तपशील कोणाला फॉर्म 27Q दाखल करणे आवश्यक आहे ​ वैयक्तिक, एचयूएफ, फर्म, एलएलपी, कंपनी इत्यादींसारख्या कोणत्याही वजाकर्त्याला अनिवासी वजावटीच्या बाबतीत टीडीएस कापून घेणे आवश्यक आहे, ज्या तिमाहीत अनिवासींचा टीडीएस कापला गेला आहे त्या तिमाहीसाठी फॉर्म 27Q दाखल करणे अनिवार्य आहे._cc781905- 5cde-3194-bb3b-136bad5cf58d_ कोणाला फॉर्म 27Q दाखल करणे आवश्यक आहे TDS Form 27Q- “Reporting TDS on Payments to NRIs” फॉर्म 27Q भरण्यासाठी देय तारखा Payer The payer refers to the individual, organization, or entity that pays the Non-Resident Indian (NRI). This entity is responsible for deducting TDS and filing Form 27Q with the tax authorities. Payee The payee receives payments from the payer. Its residential status is decided according to Section 6 of the Income Tax Act. Important Details Required For The Form 27Q From the Payer PAN Number Tan Number Contact details Name Address Financial Year Assessment Year Original statement or receipt number of the previously filed return in the same quarter. From the Payee Name Address Division Branch PAN Number E-mail ID Contact Details Assessment Year Challan Details Serial Number BSR Code Amount of EC (Education Cess) Amount of Surcharge Interest Amount Total Tax Deposit Tax Deposit Date Tax Deposit Method Collection Code Number of Cheque or Demand Draft Deduction Details Tax Collector Name PAN Number Deducted TDS Amount Amount Given To The Payee ​ From the Payer PAN Number Tan Number Contact details Name Address Financial Year Assessment Year Original statement or receipt number of the previously filed return in the same quarter. From the Payee Name Address Division Branch PAN Number E-mail ID Contact Details Assessment Year Challan Details Serial Number BSR Code Amount of EC (Education Cess) Amount of Surcharge Interest Amount Total Tax Deposit Tax Deposit Date Tax Deposit Method Collection Code Number of Cheque or Demand Draft Deduction Details Tax Collector Name PAN Number Deducted TDS Amount Amount Given To The Payee Components of Form 27Q The three main components of Form 27Q include: ​ Statistics of Voucher Deduction Details and Payment Details ​ Let's explore each of these sections in detail. ​ Statistics of Voucher Included Transactions These transactions are used for generating Form 27Q. Below are its details: Booking entries with or without TDS Deduction Advance Payment Handling Government Entity TDS Adjustments TDS Deduction Records Entries related to TDS Reversal Accounting TDS Deductions for Price Escalation and Reductions ​ Excluded Transactions TDS deduction is not required for the below transactions. That’s why these are excluded while generating the Form 27Q. Purchase note Sales order Payment voucher Debit note Credit note Inventory vouchers Contra Payroll vouchers Optional vouchers ​ Uncertain Transactions These transactions fall under the "Uncertain" category when they do not meet the criteria for either "Included" or "Excluded" categories. This typically happens due to insufficient information entered in the master or transaction records. ​ Deduction Details This segment categorizes the deduction types for each included transaction. Deduction details are categorized as follows: ​ Deduction at the Standard Rate Deduction at an Elevated Rate Lower taxable Expenses with reduced deduction Taxable expenses at a zero rate Transactions falling under the exemption limit Special cases with PAN exceptions ​ Payment Details The payment details section includes information about TDS payments recorded in the most recent entries. These are relevant to the current TDS return filing period. Also, It lists only the payments relevant to the present period of TDS return filing. And excludes entries from other timeframes or entries unrelated to TDS payments. ​ You'll find details of payments made for included and excluded transactions here. ​ Under Section 271H of the Income Tax Act, no penalty will be charged if: ​ The TDS (Tax Deducted at Source) is deposited to the government. The interest and fees for late filing (if applicable) are already deposited. If the return is filed within one year from the due date. Due Dates For Filing TDS Form 27Q The deadline to pay the TDS deducted (each month) falls on the seventh day of the subsequent month. However, this deadline is 30th April for March month. Due Date Chart TDS Form 27Q Quarter No. Quarter Period Due Date 1st Quarter April To June 31st July 2nd Quarter July To September 31st October 3rd Quarter October To December 31st January 4th Quarter January To March 31st May Penalties For Non-Compliance Late filing of Form 27Q (Penalty under Section 234E of the Income Tax Act, 1961) Minimum Penalty: Rs. 200 per day until the return filing. Maximum Penalty: The maximum penalty can be equal to the amount of TDS deducted. In simple terms, it can be as much as the total TDS amount that should have been deposited but was not, subject to a maximum limit. Non-filing of Form 27Q (Penalty under Section 271H of the Income Tax Act, 1961) Minimum Penalty: Rs. 10,000/- Maximum Penalty: Rs. 1,00,000/- TDS Deduction A penalty in the form of interest is levied on the taxpayer if the TDS is not deducted on time. This can amount to 1% per month or part of the month spent between the due date and the actual deduction date. Similarly, interest will be imposed at 1.5% monthly if the deducted TDS is not deposited on time. This interest is also calculated on any part of the month between the actual date of deduction and the actual date of deposit. TDS Certificate After filing the TDS returns, the payer must issue Form 16A or a TDS certificate to the non-resident. This TDS certificate must be handed over to the non-resident seller within a 15-day window from the last date of filing TDS returns for the respective quarter. Frequently Asked Questions (FAQs) What is Form 27Q? Form 27Q is a statement of deduction of tax under Section 200(3) of the Income Tax Act, 1961. It reports TDS deductions when payments are made to non-resident Indians (NRIs) and foreign entities. 2. Who is required to fill Form 27Q? Any entity that is deducting TDS from payments made to NRIs is required to file Form 27Q. ​ 3. Is obtaining a Tax Deduction Account Number (TAN) mandatory to file Form 27Q? Yes, the deductor must obtain a TAN before filing Form 27Q. TDS can only be deducted or reported with a valid TAN. 4. What happens if the PAN is unavailable in Form 27Q? The tax deduction is generally done at a higher rate (approx 20%) when the PAN of the deductee is not provided. ​ 5. Where can I find the Form 27Q and related guidelines? Its guidelines can be found on the official website of the Income Tax Department of India or through the NSDL and UTIITSL websites. उपयुक्त दुवे आमचा लेख वाचा "मालाच्या विक्रीवर टीसीएस [विभाग 206 सी (1 एच)] - 01 ऑक्टोबर 2020 पासून नवीन तरतूद लागू तुमचे टीडीएस रिटर्न दाखल करा आता येथे क्लिक करा! आता येथे क्लिक करा! पीडीएफ मध्ये फॉर्म 27 क्यू डाउनलोड करा

  • Income Tax and GST Calendar - September 2023 | Karr Tax

    Due Date Calendar Direct and Indirect Taxes - September 2023 September 7 TDS/TCS payments for the month of August September 11 GST 1 for Monthly Filers September 13 GSTR-IFF for Quarterly filers - July September 15 Advance Income Tax II Installment September 20 GSTR-3B due date for monthly filers September 25 Monthly GST payment date for QRMP Scheme filers September 30 Income Tax Audit Report Filing September 30 TDS/TCS Return Quarter I extended due date (Form 26Q, 27Q & 27EQ) Calendar for September 2023 has not been updated yet. Our team is working on it and it should be available soon. Check back later

  • Get Your 80G Registration Done with KarrTax: Tax Deductions Made Easy

    आयकर अंतर्गत ट्रस्ट / सोसायटी / एनजीओ G० जी नूतनीकरण / नोंदणीसाठी अर्ज करा मानक आयकर अंतर्गत ट्रस्ट / सोसायटी / कलम Company कंपनी G० जी नोंदणी / नूतनीकरणासाठी ऑनलाईन अर्ज करा 1,999 रुपये आता प्रारंभ करा आयकर अंतर्गत एनजीओ / ट्रस्ट / सोसायट्यांसाठी ऑनलाईन नूतनीकरण / नोंदणी यू.एस. 80 जी 1 एप्रिल 2021 पासून अंमलबजावणीची नवीनतम दुरुस्ती What Is 80G Registration? ट्रस्ट, सोसायटी किंवा सेक्शन 8 कंपन्या धर्मादाय किंवा धार्मिक कामे करतात आणि बर्‍याचदा सामान्य टर्ममध्ये त्यांना एनजीओ किंवा एनपीओ म्हटले जाते. म्हणजेच ते ना नफा देणारे किंवा ना-सरकारी संस्था आहेत ज्यांचा कोणत्याही फायद्याचा हेतू नाही आणि सामान्य लोकांच्या हितासाठी काम करत आहेत. اور भारत हा एक विशाल देश असून बहुसंख्य लोकसंख्या गरीबी, निरक्षरता आणि अल्प-विकासाने ग्रस्त आहे. गरीब, पर्यावरणीय संरक्षण, शिक्षण, वैद्यकीय किंवा सर्वसाधारण जनतेच्या इतर कोणत्याही बाबींसाठी मदत म्हणून मोठ्या संख्येने स्वयंसेवी संस्था / एनपीओ कार्यरत आहेत. اور या स्वयंसेवी संस्था साधारणपणे म्हणून नोंदणीकृत असतात: (१) विश्वस्त (२) सोसायटी किंवा ()) कलम company कंपनी कंपन्या कायद्यांतर्गत اور या स्वयंसेवी संस्थांना देणग्या देणा Any्या कोणत्याही व्यक्तीस इन्कम टॅक्सच्या / u 80s आयकरातून कपात करण्याचा हक्क असला पाहिजे जर संस्था / ट्रस्ट इ. आयकर कायद्यातील 80 जी नोंदणीकृत असेल तर. اور आपण प्राप्तिकर 80/80 च्या स्वयंसेवी संस्थांच्या नोंदणी / नूतनीकरणाच्या नवीन तरतुदींबद्दल सर्व चर्चा करू आणि त्यासाठी अर्ज कसा करायचा याबद्दल मार्गदर्शन करू. اور प्रथम आम्ही एनजीओच्या 80 जी नूतनीकरण / नोंदणीबाबत काय बदल झाला आहे या संदर्भात आपण आयकर कायद्याकडे पाहतो. اور महत्त्वपूर्ण बदल खालीलप्रमाणे आहेतः اور १. १ एप्रिल, २०२० रोजीच्या दुरुस्तीपूर्वी, सर्व एनजीओ ज्यांनी आयकरातर्फे आधीपासूनच 80 जी नोंदणी केली होती त्यांना नोंदणी देण्यात आली जी आजीवन काळासाठी प्रभावी होती आणि जोपर्यंत आयकर प्राधिकरणाद्वारे रद्द केली जात नाही तोपर्यंत ते होते. पुन्हा नोंदणी करणे आवश्यक नाही. اور २. १ एप्रिल, २०२१ पासून, कलम 80० जी ()) मध्ये दुरुस्ती आणली गेली आहे, ज्यात या स्वयंसेवी संस्थांच्या नोंदणी / नोंदणी / नूतनीकरण औपचारिकतांमध्ये पूर्ण बदल झाला आहे. हे आहेतः اور (अ) प्राप्तिकर कायद्याच्या कलम 80G मध्ये नोंदणीकृत असलेल्या प्रत्येक ट्रस्ट / सोसायटी / कलम 8 कंपनीला 1 एप्रिल 2021 पासून 30 जून 2021 पर्यंत 3 महिन्यांच्या आत 80 जी च्या नोंदणी / नूतनीकरणासाठी पुन्हा अर्ज करावा लागेल. . اور (ब) कोणतीही नवीन एनजीओ ज्यांची पूर्वीची नोंदणी झालेली नाही आणि नवीन अर्ज करण्याची इच्छा असेल त्यांना केवळ तात्पुरती नोंदणी दिली जाईल आणि ती देखील years वर्षाच्या कालावधीसाठी आणि नोंदणीसाठी किंवा तिचा उपक्रम सुरू झाल्यानंतर तीन वर्षानंतर पुन्हा अर्ज करावा लागेल यापूर्वी जे आहे اور (क) मंजूर नोंदणी केवळ years वर्षांच्या कालावधीसाठी असेल आणि ती संपल्यानंतर पुन्हा years वर्षांच्या कालावधीसाठी त्याचे नूतनीकरण करावे लागेल. اور (ड) नोंदणी नूतनीकरणासाठी अर्ज /० जी म्हणजेच years वर्षाच्या मुदतीच्या कालावधीनंतर months महिन्यांपूर्वी द्यावा लागेल. اور ()) एनजीओच्या /० जी च्या नोंदणीचा ​​आदेश महिन्याच्या अखेरीस months महिन्यांच्या आत पास केला जाईल ज्यामध्ये दुरुस्तीपूर्वी नोंदणीकृत अशा स्वयंसेवी संस्थांच्या बाबतीत अर्ज केला गेला आहे. अन्य प्रकरणांमध्ये, ऑर्डर देण्याची मुदत 6 महिने असेल. जर स्वयंसेवी संस्था NGO वर्षानंतर पुन्हा अर्ज करतात किंवा स्वयंसेवी संस्थांना ज्यांना तात्पुरती नोंदणी मिळाली असेल तर प्रधान आयुक्तांनी संबंधित माहिती व कागदपत्रे मागविली पाहिजेत जेणेकरून स्वयंसेवी संस्था अस्सल आहे व त्या कामांची योग्य प्रकारे अंमलबजावणी केली जाईल. समाधानी झाल्यानंतरच, नोंदणीकृत नूतनीकरण G० ग्रिल असेल. असमाधान असल्यास, अर्ज नाकारला जाऊ शकतो. हा अर्ज फेटाळण्यापूर्वी ऐकण्याची योग्य संधी स्वयंसेवी संस्थांना द्यावी लागेल. اور आता आम्ही स्वयंसेवी संस्थांच्या नोंदणी प्रक्रियेसंदर्भात तयार करण्यात आलेले नियम पाहतो. या संदर्भात, नियम 11 एए समाविष्ट केला गेला आहे जो एनजीओच्या 80 जी नोंदणीसाठी खालील प्रक्रिया प्रदान करतो. اور असे म्हटले आहे कीः اور १. कोणतीही एप्रिल २०२१ पूर्वी already० जी नोंदणीकृत असलेल्या किंवा नव्याने एनजीओसाठी अर्ज करणार्‍या कोणत्याही एनजीओ / ट्रस्ट / सोसायटी / कलम company कंपनीला फॉर्म क्रमांक १० ए मध्ये नोंदणीसाठी अर्ज करावा लागेल. اور २. वरील कोणत्याही वर्गात न येणारी अन्य कोणतीही स्वयंसेवी संस्था फॉर्म क्रमांक १० एएबीमध्ये अर्ज करायची आहे. اور Form. फॉर्म १० ए किंवा १० एबी मधील अर्ज पुढील कागदपत्रांसह जोडले जावेतः اور (अ) ट्रस्ट डीड किंवा इन्स्ट्रुमेंट ज्याद्वारे स्वयंसेवी संस्था तयार केली गेली आहे - सेल्फ प्रमाणित (बी) ट्रस्ट / सोसायटी / कलम Company कंपनीचे नोंदणी प्रमाणपत्र - सेल्फ प्रमाणित (सी) एफसीआरएच्या नोंदणी प्रमाणपत्रांची प्रत - सेल्फ सर्टिफाइड (जर एनजीओ त्या कायद्यांतर्गत नोंदणीकृत असेल तर) (डी) आयकर 80० जी अंतर्गत नोंदणी प्रमाणपत्रांची प्रत - सेल्फ प्रमाणित (ई) स्वयंसेवी संस्थांच्या नोंदणीसाठी अर्ज केलेल्या वर्षाच्या आधी अस्तित्त्वात असल्यास त्याांच्या वार्षिक लेखाच्या प्रती (years वर्षांपर्यंत) - आधीपासूनच नोंदणीकृत स्वयंसेवी संस्थांच्या बाबतीतही हे आवश्यक नाही. (एफ) वस्तू बदलल्यास किंवा सुधारित केल्या गेल्या असतील तर कागदजत्र तेच स्पष्ट करेल (छ) क्रियांच्या नोट्स اور Form. फॉर्म क्रमांक १० ए किंवा १० एबी प्राप्तिकर वेबसाइटवर (www.incometaxindiaefiling.gov.in ) लॉग इन करून ऑनलाईन दिले जाईल आणि ई-सत्यापित किंवा डिजिटल स्वाक्षरीकृत असेल. اور Benefits of 80G Registration 80G registration offers several benefits for both charitable organizations and donors. Here are the detailed pointers justifying this statement. Benefits for Charitable Organizations: 80G registration increases the credibility and trustworthiness of a charitable organization. It generates a sense of trust between potential donors that their contributions will be used for genuine charitable purposes. Charitable trusts with 80G registration receive tax-exempt donations. Charities can expand their reach and impact with 80G Registration as they receive greater attention and support from the media and the public. Having 80G Registration opens doors to potential collaborations and funding from government sources. 80G registration requires proper record-keeping and financial transparency. This fosters good governance practices within the organization, which helps them to build trust with donors and stakeholders. Benefits for Donors: Donors can claim deductions on the amount they donate to organizations with 80G registration. As a result, this encourages more people and businesses to contribute to the organization's causes. Businesses that are donating to organizations with 80G registration can help fulfill their CSR obligations as mandated by the Companies Act, 2013. Donors can easily claim deductions by providing proof of their donations, such as donation receipts issued by the registered charitable organization. Required Documents For 80G Registration The following documents are required for 80G registration. The organization's Permanent Account Number (PAN) card copy is required to establish its identity for taxation purposes. According to the legal structure, documents outlining the organization's objectives, governance structure, and rules are mandatory. These documents comprise a copy of the trust deed, memorandum of association (MoA), and articles of association. For the last three to five years, copies of audited financial statements, including balance sheets, income statements, and audit reports are required. A detailed description of the charitable activities undertaken by the organization is needed, along with evidence of how funds have been utilized for the same. This may include project reports, receipts, and invoices. To prove legal existence, the organization should include a copy of its registration certificate under the relevant law, such as the Indian Trusts Act, Societies Registration Act, or Companies Act. Documents or declarations demonstrating the organization's non-profit motive should be submitted. In case the organization receives foreign contributions, a copy of its registration under the Foreign Contribution Regulation Act (FCRA) should be included. (if applicable) Mandatory Requirement of Darpan ID for 80G Registration Charitable organizations seeking registration or revalidation are now required to provide details of their registration number with the Darpan portal of Niti Aayog. This significant requirement has emerged in recent years and must be followed. Key Pointers: The Darpan portal is administered by the Niti Aayog (National Institution for Transforming India). It is a central platform for registering and monitoring NGOs and voluntary organizations across India. This mandatory requirement of providing a Darpan ID is aimed at enhancing transparency in the operations of charitable organizations. Darpan ID serves as a means of cross-verification to confirm the legitimacy and compliance of these organizations. By linking Section 80G registration to the Darpan portal, the government can take measures to prevent the misuse of tax benefits. Eligibility For 80G Registration Not all charitable organizations or trusts are eligible for 80G registration. To qualify, an organization must meet the below criteria. The organization seeking 80G registration should be legally established and registered under one of the following structures: A trust that has been authorized by the Indian Trusts Act of 1882. A society registered under the Societies Registration Act, 1860, or any relevant state-level society registration act. A Section 8 Company under the Companies Act, 2013, or its predecessor, Section 25 Company under the Companies Act, 1956. The organization must have a genuine non-profit motive. Its primary purpose should be charitable or for the public good. If any trust is found doing activities to generate profits for its members or stakeholders will get disqualified from 80G registration. The organization's objectives must align with the definitions and purposes specified under Section 80G of the Income Tax Act. This typically includes activities related to: Education, Medical relief, Poverty alleviation, Advancement of religion, and Other charitable causes. Charitable organizations registered under Section 80G can not participate in political activities or promote political agendas. To obtain 80G registration, the organization must apply to the Commissioner of Income Tax (Exemptions) or the appropriate authority. Below are the necessary required documents: Details of the organization's objectives, Financial statements, Audited reports, and Proof of its charitable activities. The organization must comply with all relevant charitable activity laws and regulations. This includes following the provisions of the Income Tax Act, FCRA (Foreign Contribution Regulation Act), and other relevant laws. 80G Registration Procedure The 80G Registration process at KarrTax includes several steps to provide our clients with the best services possible. ●Step 1. Initial Assessment/ Consultation Our tax experts start the 80G process with an initial consultation with your organization. We will discuss your organization's unique charitable activities, legal structure, and objectives. This assessment helps us gauge your eligibility for 80G registration and allows us to customize our services to your specific needs. ●Step 2. Documentation Once eligibility is confirmed, we guide you through the document collection process. Here, our team will view and compile all the required documents and information (as discussed above) before starting the application process. ​ ●Step 3. Filling Application Form In this step, our team prepares the 80G registration application. We ensure that all required information is accurately included in the application form. ●Step 4. Submission and Follow-up We will submit the completed application form with all supporting documents to the Income Tax Commissioner (Exemptions) or the appropriate authority in your jurisdiction. Further, our tax experts follow up with the authorities to track the progress of your application, ensuring that it receives the attention it deserves. ​ ●Step 5. 80G Registration Certificate Issuance Upon successful verification and approval of your application, you'll receive the coveted 80G registration certificate. This 80G certificate confirms your eligibility for tax-deductible donations and attracts potential donors seeking tax benefits. ​ ******It is important to remember that the specific requirements and procedures for 80G registration may evolve. So, staying updated with the latest guidelines and regulations from the Income Tax Department is always suggested. You can also seek Karr Tax professional guidance for the most accurate and current information. Validity of 80G Registration In India, charitable organizations enjoy certain tax exemptions and benefits under Sections 12A/12AA and 80G of the Income Tax Act 1961. However, these organizations had to undertake a crucial revalidation process for their registrations before a specified deadline. Revalidation Requirement: Under the Finance Act 2020, significant changes were introduced, mandating existing charitable institutions registered under Sections 12A/12AA and/or 80G to reapply for approval/registration. The primary objective was to assess the authenticity of charitable activities conducted by these entities. New Procedure For 80G Registration (w.e.f 1st April 2021) Under Section 12AB, a new registration procedure has been introduced, which came into effect on April 1, 2021. This change was implemented through Notification No. 19/2021, dated March 26, 2021, issued by the Central Board of Direct Taxes (CBDT). The Notification mandates that all trusts, societies, and institutions previously registered under Section 80G must now obtain fresh registration. Form 10A has been introduced to facilitate this new registration process, starting from the AY 2022-2023. Form 10A provides the guidelines and procedures for organizations seeking registration with the income-tax authorities to avail of the exemptions under Sections 11 and 12. To summarize, The amendment in the registration process, as per Section 12AB and Notification No. 19/2021, requires entities previously registered under Section 80G to obtain new registration. This ensures compliance with the conditions and procedures necessary to avail of the tax exemptions provided by Sections 11 and 12 of the Income Tax Act. Form 10A is the prescribed form for this purpose, and these changes have been in effect since the AY 2022-2023. ​ Below is a table summarizing the new exemption approval process with all the relevant details! Frequently Asked Questions (FAQs) What is an 80G certificate? The Income Tax Department in India issues an 80G certificate that allows donors to claim tax deductions on donations made to eligible charitable organizations. It encourages individuals and organizations to contribute to charitable causes. 2. Who is eligible to apply for 80G registration? Charitable organizations, including trusts, NGOs, and section 8 companies, engaged in specific eligible activities are eligible for 80G registration. 3. What are the benefits of obtaining an 80G certification for a charitable organization? Obtaining an 80G registration allows the charitable organization to offer donors the benefit of tax deductions under Section 80G, which can encourage more donations and support for their causes. 4. Do all charitable organizations have 80G certificates? No, not all charitable organizations have 80G certificates. Only organizations that meet certain criteria and have been approved by the Income Tax Department are eligible for this certificate. 5. How long does it take to get 80G registration approval? The time taken for 80G registration approval can vary. It typically takes several months for the Income Tax Department to review the application and conduct necessary inspections. 6. Is 80G registration permanent, or does it require renewal? 80G registration is not permanent and usually comes with a validity period. That’s why organizations must renew their registration periodically to continue offering tax benefits to donors. 7. Can an organization with 12A registration automatically obtain 80G registration? No, having 12A registration does not automatically grant an organization 80G registration. You must apply separately for 80G registration. 8. Can an organization receive foreign donations with 80G registration? An organization with 80G registration can receive foreign donations but must also register under the Foreign Contribution (Regulation) Act (FCRA) to receive such donations legally. फॉर्म 10 ए वर नेहमी विचारले जाणारे प्रश्न तुम्ही तुमच्या एनजीओची 80 जी आयटी विभागाकडे नोंदणी / नूतनीकरण / पुन्हा नोंदणी शोधत आहात - येथे क्लिक करा

  • About Form 26AS | Karrtax.in

    आता फॉर्म 26 एएस डाऊनलोड करा मूलभूत १.1 49 26AS फॉर्म डाऊनलोड करणे (आयकर फाइलिंग साइटवर आधीपासून नोंदणीकृत असल्यास) मला क्लिक करा मानक २.2 49 प्राप्तिकर ई-फाईलिंग साइटवर नोंदणी करणे आणि फॉर्म 26 एएस डाउनलोड करणे समाविष्ट आहे मला क्लिक करा फॉर्म 26 एएस / फॉर्म 26 एएस म्हणजे काय? फॉर्म 26 एएस ही दिवसांमध्ये प्राप्तिकरातील फॉर्मबद्दल बरीच चर्चा आहे. यामध्ये आम्ही सर्व काय आहे याविषयी चर्चा करू, आम्ही ते कसे तपासू आणि डाउनलोड करू शकतो आणि प्राप्तिकराचा परतावा भरताना त्याचा इतका उपयोग का होतो. اور फॉर्म 26 एएस संबंधित आयकर कायद्यातील तरतुदीः اور वार्षिक माहिती विधान اور 114-मी. (१) आयकर अधिनियम १ 61 61१ च्या कलम २55 बी च्या अंतर्गत आयकर अधिनियम १ 61 of१ च्या कलम २55 बी च्या अंतर्गत आयकर अधिनियम १) of१ च्या कलम २55 बी बी अंतर्गत आयकर (प्रणाल्या) चे प्रधान महासंचालक किंवा आयकर महासंचालक (प्रणाल) किंवा त्यांच्याद्वारे अधिकृत कोणतीही व्यक्ती नोंदणीकृत खात्यात अपलोड करू शकेल खाली दिलेल्या सारणीच्या स्तंभ (२) मध्ये नमूद केलेली माहिती असलेल्या फॉर्म क्रमांक २AS एएस मधील मूल्यमापनाचे वार्षिक माहिती विधान, जे त्याच्याकडे असलेल्या महिन्याच्या अखेरीस तीन महिन्यांत त्याच्या ताब्यात आहे: ─ सारणी क्र. माहितीचे स्वरूप (१) (२) (i) स्त्रोतांकडून कर वजा किंवा गोळा केलेली माहिती (ii) निर्दिष्ट आर्थिक व्यवहाराशी संबंधित माहिती (iii) कर भरण्याच्या संबंधित माहिती (iv) मागणी आणि परतावा संबंधित माहिती (v) प्रलंबित कारवाईसंदर्भात माहिती (vi) पूर्ण झालेल्या कार्यवाहीशी संबंधित माहिती (२) बोर्ड आयकर महासंचालक (प्रणाल्या) किंवा आयकर महासंचालक (प्रणाल्या) किंवा त्यांच्याद्वारे अधिकृत केलेली कोणतीही व्यक्ती, अधिकारी किंवा अधिकारी यांच्याकडून प्राप्त माहिती अपलोड करण्यासाठी अधिकृत करू शकेल. आयकर कायदा १ 61 of१ च्या कलम or ० किंवा कलम A ० अ मध्ये संदर्भित कराराच्या अंतर्गत प्राप्त झालेल्या कोणत्याही कायद्याच्या अंतर्गत माहिती किंवा इतर कोणत्याही व्यक्तीकडून मिळालेली माहिती ज्यामध्ये तो महसूलच्या हितासाठी योग्य वाटेल त्या प्रमाणात कार्य करते. उप-नियम (1) मध्ये संदर्भित वार्षिक माहिती विधान. ()) मुख्य कर आयकर (प्रणाल्या) किंवा आयकर महासंचालक (प्रणाल्या) उप-नियम (१ मध्ये नमूद केलेल्या वार्षिक माहिती विधान अपलोड करण्याच्या उद्देशाने कार्यपद्धती, स्वरूप आणि मानके निर्दिष्ट करतील) ). اور या फॉर्म 26 एएस मध्ये काय समाविष्ट आहे: اور प्राप्तिकरच्या वरील तरतुदींवरून असे नमूद केले जाऊ शकते की फॉर्म 26 एएस ही कोणत्याही व्यक्तीची वार्षिक कर माहिती आहे ज्यात त्याच्या कर संबंधित सर्व तपशील आहेत. اور (i) स्त्रोत संकलित करण्यासाठी कर वजा (ii) अ‍ॅडव्हान्स टॅक्स / सेल्फ असेसमेंट टॅक्स (iii) बँका, पोस्ट ऑफिस, समभाग आणि सिक्युरिटीज, म्युच्युअल फंड, क्रेडिट कार्ड इत्यादींद्वारे विविध स्त्रोतांकडून प्राप्त झालेल्या सर्व वित्तीय व्यवहाराची संपूर्ण माहिती (iv) वर्षभरात तयार केलेली किंवा जारी केलेली कोणतीही मागणी किंवा परतावा संबंधित माहिती (v) प्राप्तिकर विभागातील सर्व प्रलंबित प्रक्रियेची माहिती पूर्ण झालेल्यासह. اور اور हा फॉर्म आपल्या आयटी रिटर्न फाइलिंगसाठी का जास्त प्रासंगिक आहे: اور हा फॉर्म २AS एएस आयकर विभागाद्वारे विविध विभाग, वित्तीय संस्थांकडून प्राप्त झालेल्या विविध माहितीमधून स्वयंचलितरित्या प्रसिध्द केला जात आहे, आयटी रिटर्न भरण्यापूर्वी हा फॉर्म तपासणे आवश्यक आहे कारण असे होते की फाइलमध्ये भरलेली माहिती चुकली असेल. परतावा. اور वरील प्रकरणात, नंतर त्याचे गंभीर परिणाम होऊ शकतात कारण उत्पन्नाच्या गैरव्यवहाराचे प्रकरण नंतरच्या टप्प्यावर जबरदस्तीने दंड आणि त्रास देण्यास कारणीभूत ठरू शकते. اور या फॉर्ममधील अलीकडील सुधारणांमुळे माहितीची व्याप्ती अधिक विस्तृत झाली आहे आणि अशा प्रकारे प्रत्येक आर्थिक माहिती जी क्रेडिट कार्डवरील खर्च, शेअर्स व सिक्युरिटीजमधील व्यवहार, सोन्याची खरेदी इत्यादी रूपात दिसून येईल. विशिष्ट मर्यादेपेक्षा जास्त, परदेशी प्रवास इ. The Government has Introduced Annual Information Statement (AIS) which includes a lot more financial details than Form 26AS. To know more about AIS, click here. ऑनलाईन फॉर्म 26 डाउनलोड कसे करावेत 26AS फॉर्म डाऊनलोड करण्यासाठी खालील चरणांचे अनुसरण करावे लागेलः 1. आपल्या खात्यात www.incometaxindiaefiling.gov.in वर लॉग इन करा 2. फॉर्म 26 एएस विभागात जा 3. हे ट्रेस वेबसाइटवर घेऊन जाईल. You. आपणास सहायक निवडणे आवश्यक आहे. वर्ष ज्यासाठी फॉर्म 26as डाउनलोड करणे आवश्यक आहे The. HTML टॅबवर क्लिक करा. संबंधित फॉर्म 26as स्क्रीनवर दर्शविला जाईल PDF. जर तुम्हाला ते पीडीएफमध्ये डाउनलोड करायचे असेल तर पीडीएफच्या डाऊनलोडवर क्लिक करा. The. फॉर्म पीडीएफमध्ये डाऊनलोड होईल Text. मजकूर स्वरूपात ते डाउनलोड करण्याचा एक पर्याय देखील आहे. Text. फॉर्म मजकूर स्वरूपात उघडण्यासाठी तुमची जन्मतारीख पासवर्ड असेल. اور 2. ई-फाइल मेनूवर जा - आयकर परतावा उप-मेनू अंतर्गत, फॉर्म 26AS पहा आणि त्यावर क्लिक करा. 3. त्यावर क्लिक केल्यानंतर, ते Tdscpc वेबसाइटवर पुनर्निर्देशित करेल, तुमचा फॉर्म 26AS पाहण्यासाठी व्ह्यू टॅक्स क्रेडिट (फॉर्म 26AS) वर क्लिक करा. 4. मूल्यांकन वर्ष निवडा आणि HTML म्हणून दृश्यावर क्लिक करा. तुम्ही TDS, असेसमेंट, वार्षिक माहिती स्टेटमेंट इत्यादींशी संबंधित सर्व तपशील पाहण्यास सक्षम असाल. आणि आपण पूर्ण केले !!!!!

  • 12A Income Tax Registration for Trusts and NGOs

    12 एबी आयकर अंतर्गत ट्रस्ट / सोसायटी / एनजीओ नोंदणीसाठी अर्ज करा NGO नोंदणी रु.1999 तज्ञांशी संपर्क साधा आयकर अंतर्गत ट्रस्ट / सोसायट्यांसाठी नोंदणी 1 एप्रिल 2021 पासून अंमलबजावणीची नवीनतम दुरुस्ती Non-Governmental Organizations (NGOs) play a crucial role in the development and welfare of society. These organizations, whether trusts, societies, or section 8 companies, work selflessly towards charitable or religious causes, aiming to make a positive impact on the lives of people in need. Running a charitable organization in India is a noble endeavour, but it often comes with financial challenges. This is where Section 12A of the Income Tax Act comes into play. To support their noble endeavours, the Indian government provides certain benefits and tax exemptions to registered NGOs under Section 12A of the Income Tax Act. Obtaining 12A registration allows organizations to receive income tax exemption under Section 11 of the Income Tax Act, allowing them to receive more resources to fulfil their mission. This also incentivizes donors to claim deductions on their contributions under Section 80G of the Income Tax Act. Trust and credibility are crucial assets for any charitable organization, and 12A registration enhances their reputation through recognition, attraction of donors, and government partnerships. Registration often opens doors to collaborations with government agencies and other reputable organizations. Financial transparency is another benefit of 12A registration. Registered organizations are required to maintain proper books of accounts and records, ensuring transparency in financial operations. Additionally, the registration process necessitates adherence to legal requirements, ensuring that the organization operates within the legal framework. 12A registration is not just a matter of compliance; it is a strategic move that can significantly impact the sustainability and effectiveness of your charitable organization. The tax benefits, enhanced credibility, and commitment to transparency can make your mission more sustainable. Eligibility and Prerequisites Meeting eligibility criteria and prerequisites is the first step towards unlocking the benefits of tax exemption and enhanced credibility. Legal Entity and Purpose To be eligible for 12A registration, your organization must me